Digitala utbildningar inom Prisma Västra Götaland

  • torsdag 17 september 2020 – tisdag 22 september 2020

Inom Prismasamverkan arrangerar vi utbildningar för organisationernas medlemmar. Målgruppen är du som arbetar med ett ideellt drivet besöksmål inom det industriella kulturarvet. Vi erbjuder skräddarsydda utbildningstillfällen för föreningar där till exempel hela styrelsen vill gå en utbildning eller om ni vill fokusera på ett speciellt ämne. Kontakta elin.sorensson@innovatum.se

skola2
Datum: 17 september – 22 september
Plats: Digitalt, Microsoft Teams
Arrangör: Prisma Västra Götaland
Anmäl dig här ›

Så fungerar Prismavg.se
17 september kl. 10-11
3 december kl. 10-11

Prismavg.se är en samlingsplats för berättelser om industrisamhället och dess utveckling. Vi visar hemsidan och pratar om vad ni kan bidra med i form av berättelser från ert besöksmål och visar konkreta tips. Prismavg.se är en marknadsföringskanal men även ett verktyg ni kan använda er av i er verksamhet.

 

Prismas mobilguide
23 september  kl. 10-11
17 november kl.10-11

Vi presenterar mobilguiden och visar hur du kan använda den på just ditt besöksmål. Vi samtalar om de olika besöksmålens möjligheter och ger tips och idéer för att kunna skapa en egen guide.

 

Engagera nya medlemmar
25 september kl. 9.30-12.00

Dalénmuseet i Stenstorp har fått flera nya frivilliga, och kan tack vare det hålla öppet även under Coronapandemin. Elin Andersson berättar hur de gjorde.

 

Sociala medier
22 oktober kl. 10-11

Hur når vi våra besökare nu när vi inte kan träffa dem? Vi går igenom fördelar med digital marknadsföring och visar praktiska exempel på hur verksamheten kan flytta ut på nätet. De berättelser och de samlingar som finns hos arbetslivsmuseer och hembygdsföreningar är mycket värdefulla. Sociala medier är väldigt användbart för att tillgängliggöra dessa samlingar.

 

Värdskapsutbildning

Turistrådet Västsverige har tagit fram en digital värdskapsutbildning som vänder sig till dig som arbetar inom besöksnäringen. Utbildningen har funnits sedan 2017, och syftet med den är att hjälpa alla som är verksamma inom besöksnäringen att med hjälp av fakta, filmer, övningar och självreflektion vässa det egna värdskapet ytterligare. Det är mötet med människor som skapar bestående intryck och påverkar hur vi väljer att prata om platsen med andra, rekommendera, stanna längre och återvända. Just därför är det viktigt att du som möter besökarna och är verksamhetens ansikte utåt regelbundet reflekterar över ditt värdskap och kanske få nya insikter.

Anmäl din organisation direkt till Turistrådet eller kontakta elin.sorensson@innovatum.se