Prisma Västra Götaland

De väldiga kranarna i Göteborgs hamn. Den världskända textilindustrin i Borås. Varvshistorien i Göta älvdalen och det lilla bageriet på Öckerö. Klosterängen i Lugnås och Nohab i Trollhättan. Upptäck Prisma Västra Götaland – en digital arena för platser, människor och berättelser som tillsammans berättar om det industrihistoriska kulturarvet som lagt grunden för vårt moderna samhälle.

Prisma – En bred samverkan

Prisma Västra Götaland är en bred långsiktig samverkan för att lyfta och synliggöra industrisamhället i Västra Götaland. Runt om i regionen finns hundratals platser och besöksmål som på olika sätt speglar industrisamhällets kulturarv. Prisma Västra Götaland arbetar för att stärka samverkan mellan dessa. Vi tror att en stark samverkan bidrar till att våra platser och besöksmål blir än mer attraktiva för våra besökare.

Tillsammans vill vi lyfta fram Västra Götalands omvandling under industrialismen, den period från 1850 till idag då samhället förändrats som aldrig förr. Vi hoppas och tror att det hjälper oss att bättre förstå dagens omställning och vart samhället är på väg. Ett av våra viktigaste verktyg inom Prisma Västra Götaland är en digital plattform, prismavg.se.

Prisma – En digital mötesplats

Vår historia säger mer om oss än vad vi kan ana; om vilka vi är, varför vi har det som vi har det, tänker som vi tänker och gör som vi gör. Vår historia är nyckeln till att förstå vår samtid, men också till att skapa vår framtid. För om vi inte vet varifrån vi kommer, hur ska vi då kunna veta vart vi är på väg?

Prisma Västra Götaland är fylld med berättelser om de människor, platser och industrier som lagt grunden för vårt moderna samhälle. Här kan du läsa om allt från båtbyggartraditionerna på Västkusten till skifferbrytning i Dalsland, från Stora Ekeberg Sanatorium i Axvall till Fallen och Slussarna i Trollhättan. Vi bjuder också på utflyktstips till industrihistoriska besöksmål och upplevelser runt om i regionen.

Alla är välkomna att bidra med egna berättelser till Prisma – vilken berättelse vill du dela med dig av?

prismavg.se ›
Hopprep

Aktörer

Bakom Prisma Västra Götaland finns ett brett nätverk av olika aktörer som samarbetar kring industrisamhällets kulturarv men alla är välkomna att bidra med berättelser. Tillsammans gör vi industrisamhällets kulturarv tillgängligt och levande.

Förvaltningen för kulturutvecklingInnovatumGöteborgs stads kulturförvaltning,  de kulturhistoriska museerna i BoråsRiksarkivet Landsarkivet i GöteborgNAVBohusläns hembygdsförbundDalslands fornminnes- och hembygdsförbundGöteborgs hembygdsförbund samt Västergötlands hembygdsförbund

På gång just nu Visa alla ›

Utbildningar inom Prisma

Inom samarbetet arrangerar vi utbildningar för organisationernas medlemmar. Målgruppen är du som arbetar med ett ideellt drivet besöksmål inom det industriella kulturarvet. Vi erbjuder skräddarsydda utbildningstillfällen för föreningar där till exempel hela styrelsen vill gå en utbildning eller om ni vill fokusera på ett speciellt ämne. Kontakta elin.sorensson@innovatum.se

På grund av Corona erbjuder vi endast digitala utbildningar för tillfället. Våra fysiska utbildningar avvaktar vi med tills restriktionerna tillåter.

Digitalt berättande

26 januari, kl.13-14 OBS! Datumet har passerat.
25 mars, kl. 10-11

Prismavg.se är en samlingsplats för berättelser om industrisamhället och dess utveckling. Vi visar hemsidan och pratar om vad ni kan bidra med i form av berättelser från ert besöksmål och visar konkreta tips. Prismavg.se är en marknadsföringskanal men även ett verktyg ni kan använda er av i er verksamhet.

Vi hjälper er att komma igång med en berättelse och publicera den på prismavg.se.

Anmäl dig här ›

Prismas mobilguide

23 februari kl. 13-14
23 april, kl.10-11

Inom PrismaVG har vi utvecklat en digital guide som ni kan använda er av för att visa upp ert besöksmål utanför ordinarie öppettider eller för att presentera stora områden för besökaren.

Vi presenterar mobilguiden och visar hur du kan använda den på just ditt besöksmål. Vi samtalar om de olika besöksmålens möjligheter och ger tips och idéer för att kunna skapa en egen guide.

Om ni vill utveckla en mobilguide kommer ni få support för detta.

Anmäl dig här ›

Marknadsföring genom sociala medier

9 mars, kl. 13-14
3 maj, kl. 13-14

Sociala medier är ett viktigt verktyg för att nå ut och marknadsföra ert besöksmål till en bred publik.

Digitaliseringen i samhället ökar och det ger stora möjligheter för att nå ut med våra berättelser till en bred publik genom sociala medier. Med en aktiv Facebooksida för ert besöksmål kan ni få folk att prata om det ni gör och skapa och underhålla relationer med era besökare.

Under dagen går vi igenom från grunden vad Facebook är, hur vi kan använda det och varför det är ett bra sätt att nå ut till våra besökare. Vi bygger upp er sida med text och bilder, skapar inlägg, event och skapar en annons.

Anmäl dig här ›

Turistrådets Värdskapsutbildning

Turistrådet Västsverige har tagit fram en digital värdskapsutbildning som vänder sig till dig som arbetar inom besöksnäringen. Utbildningen har funnits sedan 2017, och syftet med den är att hjälpa alla som är verksamma inom besöksnäringen att med hjälp av fakta, filmer, övningar och självreflektion utveckla det egna värdskapet ytterligare. Det är mötet med människor som skapar bestående intryck och påverkar hur vi väljer att prata om platsen med andra, rekommendera, stanna längre och återvända. Just därför är det viktigt att du som möter besökarna och är verksamhetens ansikte utåt regelbundet reflekterar över ditt värdskap och kanske få nya insikter. Utbildningen görs individuellt och ni får ett diplom efter avklarad kurs.

Länk till utbildningen ›