Prisma Västra Götaland

De väldiga kranarna i Göteborgs hamn. Den världskända textilindustrin i Borås. Varvshistorien i Göta älvdalen och det lilla bageriet på Öckerö. Klosterängen i Lugnås och Nohab i Trollhättan. Upptäck Prisma Västra Götaland – en digital arena för platser, människor och berättelser som tillsammans berättar om det industrihistoriska kulturarvet som lagt grunden för vårt moderna samhälle.

Prisma – En bred samverkan

Prisma Västra Götaland är en bred långsiktig samverkan för att lyfta och synliggöra industrisamhället i Västra Götaland. Runt om i regionen finns hundratals platser och besöksmål som på olika sätt speglar industrisamhällets kulturarv. Prisma Västra Götaland arbetar för att stärka samverkan mellan dessa. Vi tror att en stark samverkan bidrar till att våra platser och besöksmål blir än mer attraktiva för våra besökare.

Tillsammans vill vi lyfta fram Västra Götalands omvandling under industrialismen, den period från 1850 till idag då samhället förändrats som aldrig förr. Vi hoppas och tror att det hjälper oss att bättre förstå dagens omställning och vart samhället är på väg. Ett av våra viktigaste verktyg inom Prisma Västra Götaland är en digital plattform, prismavg.se.

Prisma – En digital mötesplats

Vår historia säger mer om oss än vad vi kan ana; om vilka vi är, varför vi har det som vi har det, tänker som vi tänker och gör som vi gör. Vår historia är nyckeln till att förstå vår samtid, men också till att skapa vår framtid. För om vi inte vet varifrån vi kommer, hur ska vi då kunna veta vart vi är på väg?

Prisma Västra Götaland är fylld med berättelser om de människor, platser och industrier som lagt grunden för vårt moderna samhälle. Här kan du läsa om allt från båtbyggartraditionerna på Västkusten till skifferbrytning i Dalsland, från Stora Ekeberg Sanatorium i Axvall till Fallen och Slussarna i Trollhättan. Vi bjuder också på utflyktstips till industrihistoriska besöksmål och upplevelser runt om i regionen.

Alla är välkomna att bidra med egna berättelser till Prisma – vilken berättelse vill du dela med dig av?

prismavg.se ›
Hopprep

Aktörer

Bakom Prisma Västra Götaland finns ett brett nätverk av olika aktörer som samarbetar kring industrisamhällets kulturarv men alla är välkomna att bidra med berättelser. Tillsammans gör vi industrisamhällets kulturarv tillgängligt och levande.

Förvaltningen för kulturutvecklingInnovatumGöteborgs stads kulturförvaltning,  de kulturhistoriska museerna i BoråsRiksarkivet Landsarkivet i GöteborgNAVBohusläns hembygdsförbundDalslands fornminnes- och hembygdsförbundGöteborgs hembygdsförbund samt Västergötlands hembygdsförbund

På gång just nu Visa alla ›

Utbildningar inom Prisma

Inom samarbetet arrangerar vi utbildningar för organisationernas medlemmar. Målgruppen är du som arbetar med ett ideellt drivet besöksmål inom det industriella kulturarvet. Vi erbjuder skräddarsydda utbildningstillfällen för föreningar där till exempel hela styrelsen vill gå en utbildning eller om ni vill fokusera på ett speciellt ämne. Kontakta elin.sorensson@innovatum.se

Så fungerar Prismavg.se

Digital utbildning
17 september och 3 december kl 10-11

Prismavg.se är en samlingsplats för berättelser om industrisamhället och dess utveckling. Vi visar hemsidan och pratar om vad ni kan bidra med i form av berättelser från ert besöksmål och visar konkreta tips. Prismavg.se är en marknadsföringskanal men även ett verktyg ni kan använda er av i er verksamhet.

Anmäl dig här ›

Prismas mobilguide

Digital utbildning
23 september och 17 november kl. 10-11

Vi presenterar mobilguiden och visar hur du kan använda den på just ditt besöksmål. Vi samtalar om de olika besöksmålens möjligheter och ger tips och idéer för att kunna skapa en egen guide.

Anmäl dig här ›

Engagera nya medlemmar

Digital utbildning
25 september kl. 9.30-12.00

Dalénmuseet i Stenstorp har fått flera nya frivilliga, och kan tack vare det hålla öppet även under Coronapandemin. Elin Andersson berättar hur de gjorde.

Anmäl dig här ›

Sociala medier

Digital utbildning
22 oktober kl. 10-11

Hur når vi våra besökare nu när vi inte kan träffa dem? Vi går igenom fördelar med digital marknadsföring och visar praktiska exempel på hur verksamheten kan flytta ut på nätet. De berättelser och de samlingar som finns hos arbetslivsmuseer och hembygdsföreningar är mycket värdefulla. Sociala medier är väldigt användbart för att tillgängliggöra dessa samlingar.

Anmäl dig här ›

Värdskapsutbildning

Digital utbildning

Turistrådet Västsverige har tagit fram en digital värdskapsutbildning som vänder sig till dig som arbetar inom besöksnäringen. Utbildningen har funnits sedan 2017, och syftet med den är att hjälpa alla som är verksamma inom besöksnäringen att med hjälp av fakta, filmer, övningar och självreflektion vässa det egna värdskapet ytterligare. Det är mötet med människor som skapar bestående intryck och påverkar hur vi väljer att prata om platsen med andra, rekommendera, stanna längre och återvända. Just därför är det viktigt att du som möter besökarna och är verksamhetens ansikte utåt regelbundet reflekterar över ditt värdskap och kanske få nya insikter.

Anmäl din organisation direkt till Turistrådet eller kontakta elin.sorensson@innovatum.se

Turistrådet ›

Swedish Welcome

Utvecklingsmetod för turismaktörer

Swedish Welcome erbjuder en utvecklingsmetod för turismaktörer. Genom rådgivning kan verksamhetsledare identifiera sina verksamheters styrkor och förbättringsområden.

Swedish Welcome ›

Hur du marknadsför ditt besöksmål på Facebook

15 oktober, Innovatum, Trollhättan
17 november, Förvaltningen för kulturutveckling, Göteborg

Sociala medier är ett viktigt verktyg för att nå ut och marknadsföra ert besöksmål till en bred publik. De berättelser och de samlingar som finns hos arbetslivsmuseer och hembygdsföreningar är mycket värdefulla. Sociala medier är väldigt användbart för att tillgängliggöra dessa samlingar.

Digitaliseringen i samhället ökar och det ger stora möjligheter för att nå ut med våra berättelser till en bred publik genom sociala medier. Med en aktiv Facebooksida för ert besöksmål kan ni få folk att prata om det ni gör och skapa och underhålla relationer med era besökare.

Denna utbildningsdag riktar sig främst till arbetslivsmuseer, hembygdsföreningar och andra ideella kulturarvsaktörer som vill arbeta mer med sociala medier och framförallt Facebook.

Under dagen går vi igenom från grunden vad Facebook är, hur vi kan använda det och varför det är ett bra sätt att nå ut till våra besökare.

Anmäl dig här ›

Få hjälp med att presentera ditt besöksmål

5 november, Textilmuseet, Borås

Välkomna på en övningsdag där ni får möjlighet att lära er att presentera ert besöksmål till olika målgrupper. Under dagen kommer vi att praktiskt öva tillsammans, på hur du enkelt och kärnfullt hittar det unika och det som tydligt presenterar er plats – så besökare vill komma till just er!

Målet med dagen är att ni ska få hjälp med att ta fram en kort presentation som ni kan använda er av för att på ett professionellt sätt kunna sälja er verksamhet till turismaktörer i er närhet.

Kursen riktar sig till bland annat föreningar som vill få hjälp med att hitta bästa möjliga beskrivning av sin plats och upplevelse i ett möte med turismaktörer.

Anmäl dig här ›

En dag om tidsresor

9 november, Göteborgs Stadsmuseum
10 november, Borås Museum

Kulturkatalogen och Britt-Marie Borgström från Jamtli erbjuder två träffar för att inspirera till verksamhet där barn kan bli ”tidsresenärer” och uppleva hur det kan ha varit att leva förr.

Läs mer och anmäl dig här ›

Gör en enkel hemsida

13 november och 10 december, Innovatum, Trollhättan

Välkomna till en utbildning i två delar där ni får möjlighet att skapa och arbeta med en hemsida till ert besöksmål. Kursen riktar sig bland annat till föreningar som behöver skapa eller göra om en hemsida.

Vid två tillfällen går vi igenom hur ni gör er egen hemsida. Vi går igenom allt från grunden och du får lära dig de viktigaste verktygen för att skapa och hantera din hemsida. Vi kommer under kursens gång att arbeta praktiskt och målet är att ni vid kursens slut ska ha en egen hemsida som ni själva kan sköta.

Vid det första tillfället går vi igenom grunderna i att skapa en hemsida. Under det andra tillfället lär vi oss att sköta om och uppdatera innehåll.

Du behöver inga förkunskaper för att delta i utbildningen men det är en fördel om du har texter och bilder som du kan använda. Du behöver ha med dig en egen dator.

Anmäl dig här ›