Berättelsen om FlyPulse

  • 15 januari, 2019

  • Startup

  • Startup

FlyPulse v.1

FlyPulse är drönarbolaget som uppmärksammats världen över då de flugit ut hjärtstartare till svåråtkomliga platser. Medgrundaren och VD:n Jan Björn berättar om hur allt tog sin start, om de uppmärksammade testflygningarna i afrikanska Malawi och vad han tror om framtiden.  

Historien började hösten 2015 i Trollhättan. Jan Björn och Sebastian Wallman var kollegor på teknikföretaget T-engineering som skapar innovativa kontrollsystem för bilar (och som tidigare utvecklats på Innovatum Startup). Jan och Sebastian delade inte bara arbetsplats utan också ett gemensamt intresse för teknik, drönare och film.

– Vi hade båda drönare och 3D-printer hemma och det blev en hel del tekniksnack, skrattar Jan.

De drönarsystem som fanns på marknaden vid tidpunkten byggde på radiouppkoppling med begränsad räckvidd. För att styra drönaren behövde du med andra ord kunna se den. Det ville Jan och Sebastian ändra på. På sin fritid började de därför utveckla ett drönarsystem som möjliggjorde längre flygningar.

– Vi satte i ett 3G-modem och en liten dator. Via videofeed kunde vi helt plötsligt se var drönaren befann sig i realtid, fortsätter han.

Fyra gånger så snabb som ambulansen
Via bekantas bekanta fick de kontakt med en forskare i Stockholm som ville undersöka möjligheterna att flyga ut hjärtstartare med drönare istället för ambulans. Med drönarens smidiga framkomlighet spåddes stor potential att minimera tidsförloppet, som är helt avgörande för överlevnad vid just hjärtstopp.

– 2016 inledde vi forskningsprojektet. Syftet var att utgå från svåråtkomliga platser där hjärtstopp inträffat historiskt för att helt enkelt jämföra tidsförloppet, säger Jan.

Tiderna jämfördes med ambulansernas och resultatet talade sitt tydliga språk.

– Drönaren var fyra gånger så snabb som ambulansen, säger Jan.

Flygningarna fick stor uppmärksamhet i media. Inte enbart för det goda resultatet.  FlyPulse var nämligen den första civila operatör i Sveriges historia som fick tillåtelse av Transportstyrelsen att flyga drönare utom synhåll.

– Drönaren är tung. Den väger sex kilo så Transportstyrelsen gör förstås stora riskbedömningar. Vi fick arbeta stenhårt för att riskminimera och undvika flygningar över exempelvis tätbebyggelse och trafikerade vägar.

FlyPulse_hjärtstartare

Från hjärtstartare till fler användningsområden

Parallellt med forskningsprojektet arbetade både Sebastian och Jan fulltid på sina ordinarie jobb. När flygningarna uppmärksammades fick Innovatum Startup upp ögonen för bolaget som då gick under namnet Flygfilm Trollhättan.

– Innovatum Startup ringde upp och ville träffas för ett möte. De såg stor potential i vårt drönarsystem och erbjöd oss att utveckla bolaget med deras hjälp. Det blev startskottet. Snart därefter startade vi aktiebolaget FlyPulse, fortsätter han.

Sebastian tog tjänstledigt och började arbeta heltid med att vidareutveckla drönarsystemet parallellt som affärsupplägget vässades.

– Med hjälp av Innovatum Startup började vi tydliggöra vår affär och titta på fler användningsområden för systemet. Att transportera hjärtstartare är en sak, men möjligheterna är oändliga, säger Jan.

Antogs till rymdinkubatorn och vann tävlingen Rivstart
För att komma igång behövdes kapital och tillgång till rätt data. Genom Innovatum Startup fick de hjälp att söka till rymdinkubatorn ESA-BIC, som de senare också antogs till. En halv miljon kronor i startkapital innebar att produktutvecklingen kunde ta ytterligare fart. När de några månader senare kammade hem förstapriset i Swedbanktävlingen ”Rivstart” hade de råd med en första löneutbetalning.

– Det var stort, fortsätter Jan.

I samma veva kom de i kontakt med Helena Samsioe, grundare av drönarbolaget Globhe som tidigare gjort testflygningar för FN. Ett samarbete mellan bolagen startade och våren 2018 flög de tillsammans ner till den såkallade ”drönarkorridoren” i afrikanska Malawi för att testa sina system i skarpt läge.

FlyPulse_rivstart

Testflygningar i Malawis drönarkorridor
”Drönarkorridoren” som öppnade 2017 är en plats där utvalda företag världen över får möjlighet att testflyga drönare med generösa tillstånd. Platsen är unik eftersom att FN och Malawis regering gett företagen fritt luftrum.

– Möjligheterna att testflyga är begränsade i Sverige. Nu kunde vi testa hur lång sträcka drönaren faktiskt klarar. När vi kom dit låg rekordet på 18 kilometer. Vår målsättning var att slå det, säger Jan.

Slog rekordet
Efter ett gäng testflygningar slogs slutligen rekordet när de lät drönaren flyga varv efter varv tills den tillslut uppnådde 66 kilometer och batteriet inte längre klarade att hänga med.

– Just batteritiden är ett kritiskt moment. Ett batteri väger omkring 1,5 kilo och sedan tullens regler skärpts kunde vi inte resa med så stora batterier som vi hade önskat. Annars hade vi förhoppningsvis klarat en ännu längre sträcka, avslutar Jan.

FlyPulse - Malawi

Flera spännande projekt på gång
Idag, flera månader senare har FlyPulse-teamet växt och har flera spännande projekt på gång. Ett samarbete med Södertörns räddningstjänst och 4C Strategies har inletts för att räddningstjänsten ska kunna använda bilder och film från drönare som beslutsunderlag i samband med utryckningar.

FlyPulse kommer ingår också i ett projekt som undersöker hur man med hjälp av drönare kan automatisera flygplatser.

Läs innehållet på lättläst svenska

Läs mer

FlyPulse är drönarbolaget som uppmärksammats världen över då de flugit ut hjärtstartare till svåråtkomliga platser. Medgrundaren och VD:n Jan Björn berättar om hur allt tog sin start, om de uppmärksammade testflygningarna i afrikanska Malawi och vad han tror om framtiden.