Rikard tror på elbilar och självkörande fordon

  • 5 september, 2019

  • Projektarena

Rikard001

Rikard Pettersson älskar att cykla i skogen på fritiden – en typ av hållbara transporter. På jobbet vid Innovatum Projektarena är det mest hållbara motordrivna fordon Rikard fokuserar på.

Vad gör du på jobbet?
– Min huvuduppgift är att hitta samverkan kring gemensamma utmaningar inom transportområdet. Här är det viktigt att träffa företag inom fordonsbranschen för att förstå hur de ser på framtiden och vilka innovativa, hållbara lösningar de jobbar med. Och utifrån det hitta utrymmen och behov där vi kan nätverka eller starta nya gemensamma projekt.
– En annan viktig uppgift är att bevaka och hänga med i miljötrender kopplat till transporter, både när det gäller teknikutveckling och samhällsutmaningar. Vilken väg vill man gå i Sverige och regionalt? Vad prioriteras och hur ser behoven ut i samhället framöver?

Hur tror du vi transporterar oss om 20 år?
– Då äger vi betydligt färre egna bilar – ingen eller max en per hushåll. Däremot finns det stor tillgång till bilar genom bilpooler eller andra affärsmodeller. Förbränningsmotorn finns kvar, men det sker ingen utveckling av den och det är den sista generationen som tillverkas. I stället är 75 procent av alla nyproducerade fordon elektrifierade.
– Utvecklingen för biobränslen är svårare att sia om. Som det ser ut nu krävs skarpare regelverk och ekonomiska styrmedel för att det ska slå igenom på bredare front.

Varför jobbar du med det du gör?
– Redan som liten var jag intresserad av bilar och motorer och jag lärde mig tidigt att köra traktor och moped. Men först när jag var 25 år insåg jag att jag ville jobba inom fordonsbranschen och valde utbildning efter det. I dag är det lika mycket samhällsnyttan som driver mig. Det är oerhört angeläget att vi ställer om till hållbara transporter för att kunna närma oss klimatmålen – exempelvis att Sverige till 2030 bör ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen.

Beskriv dig själv och dina styrkor.
– Jag är ödmjuk, vill att alla ska ha det bra och gillar att lösa problem. Samtidigt är jag nyfiken och inte rädd för att ifrågasätta inarbetade rutiner och mål. Vad är nyttan? Varför gör vi på det här viset? Där kommer nog innovatören i mig in i bilden – strävan efter att alltid försöka göra saker ännu bättre.

Vad gör du helst på fritiden?
– Då tar jag min mountainbike och kör på slingriga stigar i skogen, över stock och sten. På vintern åker jag till fjällen och skidar nerför vita sluttningar.

Om Rikard Pettersson

Jobbar med: Projektledare med fokus på hållbara transporter.

Arbetsplats: Innovatum Projektarena.

Utbildning: Högskoleingenjör, maskinteknik.

Bakgrund och kompetens: Började på Innovatum Projektarena 2017. Jobbade dessförinnan drygt 15 år inom fordonsbranschen som bland annat konstruktör och projektledare på före detta Saab Automobile och senare ansvarig för produkt- och projektkvalité på Volvo Lastvagnar. I unga år arbetade han i flera år inom möbelförsäljning.

Tror på: En framtid med hållbara transporter där elfordon och självkörande fordon är ett naturligt inslag i samhället.

Kommer från: Född och uppvuxen på en liten släktgård i Kalix, Norrbotten. Härifrån fick han med sig det praktiska handlaget. Att tillverka saker själv genom att snickra och svetsa ihop diverse saker faller sig helt naturligt för Rikard.

Miljömål som Rikard jobbar med

GLOBALA MÅLEN nedbrutet till Sverigenivå:

  • Utsläppen från inrikes transporter (utom inrikes flyg) ska minska med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010.
  • Sverige ska ha noll nettoutsläpp av växthusgaser (t ex koldioxid) till 2045.
el laddning bil
Läs mer om Hållbara transporter ›