Kurs – Från affärsidé till startup

  • 17 februari, 2020

  • Startup

  • Startup

Startupkurs_Facebook

Har du en affärsidé som du vill förverkliga? Vill du lära dig mer om hur du snabbt kommer igång och testar så att idén håller? Välkommen till vår kvällskurs i tre delar.

Många entreprenörer lägger ner tid, pengar, passion och kärlek på affärsidéer som det i slutändan visar sig att kunden inte vill ha eller behöver. Vill du undvika att gå i den fällan? Den här kursen ger dig idéer, inspiration och verktyg för att affärsutveckla på ett smart och effektivt sätt med kunden i fokus.

Lean Startup-metodiken

Kursen bygger på Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa sin affärsidé för att se att den håller, är lönsam och genomförbar.

För vem?

Kursen vänder sig både till dig som har en idé att utveckla just, men också till dig som saknar en konkret idé just nu men är nyfiken inför framtiden.

___________________________________________________________________

Kursinnehåll och datum:

Kursen är kostnadsfri och uppdelad i tre tillfällen. Vi rekommenderar att du deltar vid samtliga tre tillfällen men det går också bra att anmäla sig till ett enskilt tillfälle. För att anmäla dig till samtliga tillfällen – Klicka på respektive länk.

Kaffe och smörgås serveras mellan kl. 17.00 – 17.30.

Tillfälle 1 (Intro) – Onsdag 4/3 kl. 17.30 – 19.30

Under första kurstillfället går vi igenom grunderna i ”Lean Startup Metodiken”. Vi pratar om vad en affärsidé är och vad som skiljer ett startup från ett etablerat företag. Vi gästas också av Åsa Torrestad, grundare av den digitala plattformen Active Match. Åsa berättar om sin bolagsresa och sina lärdomar.
Anmälan tillfälle 1

Tillfälle 2 (Kundfokus)- Onsdag 18/3 kl. 17.30 – 19.30

Under kursens andra tillfälle fördjupar vi oss och arbetar med hur du skapar förståelse för, och får insikter om din kund (när alla ljuger för dig).

Anmälan tillfälle 2

Tillfälle 3 (Tidiga experiment) – Onsdag 1/4 kl. 17.30 – 19.30

Hur kan vi arbeta med tidiga experiment för att lära känna kunderna och deras behov? Vad är MVP ”Minimal Viable Product” och hur kan det användas i syfte att minimera onödig produktutveckling och maximera lärandet?

Anmälan tillfälle 3

___________________________________________________________________

Kursledare – Carl Josefsson

Carl arbetar som senior affärsutvecklare på Innovatum Startup och är en flitigt anlitad föreläsare inom entreprenörskap. Han har startat upp, coachat och investerat i flertalet startupbolag och har lång erfarenhet av att omvandla affärsidéer till framgångsrika företag.

Läs innehållet på lättläst svenska

Läs mer

Har du en affärsidé som du vill förverkliga? Vill du lära dig mer om hur du snabbt kommer igång och testar så att idén håller? Välkommen till vår kostnadsfria kvällskurs i tre delar.