”Visa vad du brinner för”

  • 30 mars, 2016

  • Kompetensväxling

en introduktion till kreativ marknadsföring för arbetslivsmuseer i Västra Götaland

Malin Hultman som älskar brainstorming och konceptutveckling var inte sen att hoppa på möjligheten att delta på idéutvecklingsdagen när hon såg den i sitt flöde på sociala medier. Dagen inspirerade Malin till att vilja dela med sig av sina kunskaper och guiden ”visa vad du brinner för” är produkten av hennes arbete.

Under hösten 2015 anordnade Innovatum, Munkedals Jernväg och Kanalmuseet i Håverud en 24 timmars kulturarvs och idéutvecklingsworkshop  Tanken var att låta idéer, erfarenheter och olika kompetenser mötas i ett kreativt forum för att öppna ögonen både hos enskilda individer men också hos föreningarna.

Malin är utbildad designer och har arbetat med kommunikation i sociala medier i två års tid. I samband med workshoppen insåg Malin att ideellt drivna kulturarvsföreningar och arbetslivsmuseum ofta verkar ha svårt att nå ut till allmänheten, trots att de har mycket bra material och idéer. Här fanns det jobba att göra!

Den problematik som föreningarna upplever kan i mångt och mycket härröra sig till marknadsföring av olika slag där Malin kände att hon kan bidra med en möjlig lösning genom att dela med sig av sin bakgrund inom media. Den kunskap som hon besitter kring sociala medier och marknadsföring är inte helt enkel och självklar för alla och det födde tanken att skapa en guide som tar upp lite information som kan vara matnyttigt för en förening som vill bli lite mer påhittiga och nytänkande kring sin marknadsföring och därigenom hitta nya målgrupper i verksamheten.

Malin tipsar

Malins viktigaste tips om marknadsföring i sociala medier är att våga testa sig fram och bjuda på personliga berättelser och roliga bilder från vardagen i verksamheten. Det säger Malin skapar en relation och ett intresse för organisationen.

Ett annat tips är att använda sig av konceptet gerilla marknadsföring som är en typ av marknadsföring som är överraskande okonventionell och utförs på oväntade platser. Det kan tex vara att i en folkmassa utföra en teater mitt bland folk för att uppmärksamma dem på någonting i verksamheten. Alltså att få in fyndig reklam där det inte är väntat!

Kompetensväxling

Malins ”guide” är ett exempel på när kompetensväxling sker, hennes kompetens inom marknadsföring kan med denna guide bli en byggsten för föreningarna i sitt arbete att nå ut, samtidigt som Malin har lärt sig mycket om föreningarnas förutsättningar som ideella aktörer.

Visa vad du brinner för

Marknadsföringsguiden ”Visa vad du brinner för”

Ladda ner som Pdf ›Kompetensväxling ›