Pedagogiska program årskurs 4-6

Vi erbjuder ett antal olika program för elever i år 4-6. Gemensamt för dessa är att du träffar en pedagog som tar hand om dig och dina barn.

Tänk också på att Innovatum Science Centers utställningar är en fantastisk upplevelse för barnen att upptäcka. När du bokar se till att du har tid för detta också eller välj enbart ett utställningsbesök.

För att boka och se tillgänglighet besök vårt skolbokningssystem:

Skolbokning ›
bluebot 2

Bluebots – steg 2

Pilar, algoritmer och binära koder

Nyfiken på enkel programmering? I detta program får eleverna möta och diskutera begrepp som algoritmer, binära koder och symboler. Eleverna får på olika stationer följa, ge och ta instruktioner samt styra robotar med hjälp av programmering. Detta sker både med och utan digitala verktyg.

Läs mer ›
alligator_wedo

WeDo: Känsliga djur

En övning i mekanik, programmering och sensoranvändning

Vi bygger och programmerar djur att reagera på olika sensorer.

Kan du få lejonet att ryta, fågeln att flaxa och alligatorn att hugga?

Läs mer ›
wedoapa

WeDo: Robotdjur

En övning i mekanik och programmering

Vi bygger djur och annat i LEGO®. Vi får konstruktionerna att röra på sig med hjälp av en motor som vi programmerar.

Läs mer ›
robotmatte

EV3: Robotmatte

En övning i programmering och matte

En person är skadad och måste räddas omedelbart. Vi måste skicka in vår EV3-robot i det farliga området.

Läs mer ›
robotmatte-ny

EV3: Expedition Mars

Vår marsexpedition har stött på problem. Det är er uppgift att lösa dessa.

Till er hjälp har ni våra nya EV3-robotar, som ni får programmera och utrusta på lämpligt sätt. Det är bråttom för syret håller på att ta slut!

Läs mer ›
automagi

Den automagiska staden

Våra tekniska system

I tredimensionella modeller ska eleverna koppla ”under mark” de olika tekniska systemen i en stad. När vatten/avlopp, elnät, fibernät samt fjärrvärme fungerar förvandlas staden till Den Automagiska Staden vi alla vill ha.

Läs mer ›
Planetariet står uppställt i Utopia, utanför sitter barn i en ring på en matta.

Rymden – En introduktion

Vi gör en utblick ut i rymden och ser vad som finns att beskåda där; stjärnor och stjärnbilder, zodiaken, planeter och månar samt galaxer och nebulosor. Kanske får du till och med se ett stjärnfall?

Läs mer ›
pedagogiska program äldre

Rita likt en arkitekt

I detta program introduceras du till de grundläggande verktygen i Sketchup och med dessa skapar du din egen byggnad. Du är arkitekt, byggare, beslutsfattare och ingenjör. Du formar världen!

Läs mer ›
rymdett02

Rymden – Vårt solsystem

En hisnande resa, i vårt planetarium, med start från de yttersta planeterna i vårt solsystem. På vår resa inåt mot solen tittar vi bland annat på planeter, asteroider, dvärgplaneter och månar.

Läs mer ›
nattochdag-1400

Rymden – Natt och dag, vinter och sommar

Varför blir det mörkt när det är natt och ljust när det är dag? Hur räknar vi månader och år? I vårt planetarium kan vi se jordens, solens och månens rörelser i förhållande till varandra.

Läs mer ›
bollfabrik

Lilla bollfabriken

Kan man skapa en bild av ett gäng olikfärgade bollar och en ram? Ja, det gäller bara att samarbeta, organisera och fördela arbetsmomenten. Det är inte alldeles enkelt.

Läs mer ›
elshow

Elshow

En föreställning med hög spänning där eleverna själva kan bli huvudpersonerna och känna hur det är att få 10 000-tals volt genom kroppen.

Läs mer ›
newtons-cradle

Newtonshow

Vem var egentligen Newton och vad är en fysikalisk lag? Detta tar vi reda på i Newtonshowen där eleverna får prova på många experiment kopplade till Newtons lagar.

Läs mer ›
rent-vatten

Rent vatten

Det mesta av vårt vatten på jorden är saltvatten som vi inte kan dricka.

Det vatten som är drickbart måste vi vara rädda om. På många ställen runt om på vårt klot är vattnet så förorenat att man inte kan dricka det utan att riskera att bli sjuk. Det finns flera olika metoder att rena vatten. I vår labbmiljö får eleverna möjlighet att lära sig mer om hur man kan rena vatten samt undersöka olika metoders effektivitet.

Läs mer ›
blås_kona

Upptäck utställningen på egen hand

Vi har 4 400 kvadratmeter fyllda av interaktiva utställningar. Några är små, som Såpbubblekaren, och andra mycket stora, som Bollfabriken som upptar nästan en hel hall.

Du och dina elever kan på egen hand utforska våra utställningar och stanna till på den plats ni tycker mest om så länge ni har lust.

Läs mer ›
microbit

Micro:bit

Micro:bit är ett mikrokontrollerkort, utan eget operativsystem…

…som är utrustat med bland annat en LED-display och ett antal sensorer. Eleverna får testa blockprogrammering med micro:bit. Vi går igenom grunderna och gör ett par övningar där eleverna bland annat får göra en interaktiv namnskylt. Detta är en aktivitet som på ett lustfyllt sätt ger eleverna en bra start till fortsatt arbete med programmering och Micro:bit.

Läs mer ›